Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 9 juli 2012

Gertrud Svensdotter

Gertrud Svensdotter, dotter till Sven Nilsson och Ingjerd Olofsdotter

Barn (med Mattis Danielsson)
Anna (1830)

Barn (med Gustaf Pettersson Dell):
Anna Sofia (1835)
Emelie Sophie (1837)
Bothilda (1840)
Enock (1843)

1801.02.25 Födelse Gengletorp, Ramdala Församling, Blekinge Län Källa: Fs Födelsebok 1801
1801.02.27 Dop Ramdala Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1801 Hemort Gengletorp, Ramdala Fs, Blekinge Län Källa Ibid
1820 Inflyttning/Hemort No 34, Lösens Klockarebosättning, Lösens Fs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1819
1821 Hemort No 11 Stubbetorp, Lösens Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1822 Inflyttning/Hemort No 55 Wedeby, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1819
1828.08.17 Lysning till Mattis Danielsson, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Vigselbok 1828/12
1828.10.25 Vigsel till Mattis Danielsson, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1828 Hemort No 42, Mölletorp, Mariefors Pappersbruk, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Husförhör 1824
1830 Hemort No 47 Häfste, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Husförhör 1829
1833 Hemort No 42, Mölletorp, Mariefors Pappersbruk, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1836.05.23 Lysning till Gustaf Pettersson Dell, Augerums Fs, Blekinge Län Källa: John Rönning/Myheritage.se
1837 Inflyttning/Hemort 3:e Qv No 19, Karlskrona StadsFs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1836/123
1839.03.29 Inflyttning/Hemort No 56, Karlskrona AdmiralitetsFs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1836
1842.10 Hemort Gratialist, Karlskrona AdmiralitetsFs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1841/192
1851 Hemort Pensionister, Fattighuset, Karlskrona AdmiralitetsFs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhör 1851/52
1866 Inflyttning/Hemort 8:e Qt No 10, Karlskrona StadsFs, Blekinge Län Källa: Fs Inflyttningsattest 1866/111
1869.03.12 Död Femmeryd By, Jämjö Fs, Blekinge Län Källa: Karlskrona Stad Dödbok 1869/38
1869.03.20 Begravning Jemjö? Blekinge Län Källa: Ibid

Utdrag ur födelseboken 1801:
 Källa:www.svar.ra.se

"Bonden Sven Nilssons och Inger Olofsdotters dotter Gertrud. Slaktaren Olof Månsson, (?) Kerstin Olofsdotter i Gengelstorp samt Håkan Swensson i Walby. Mod. åld 32"

Gertrud föds ungefär i mitten av en barnaskara på 12 barn, där jag ännu inte har hunnit utröna hur många som överlevde småbarnsåren. Den stora familjen bodde i Ramdala strax utanför Karlskrona, och när Gertrud var nitton flyttade hon en kort bit bort till Lösens församling, där hon följde klockarefamiljen i församlingen under ett antal år.
 
Efter ett par år i Augerums församling träffar hon sin förste make, Mattis Danielsson, som arbetar som brukardräng och sedermera lumpsamlare vid Mariefors pappersbruk. De gifter sig 1828, och får en dotter knappt två år senare.

Utdrag ur vigselboken 1828:
 Källa:www.svar.ra.se

Efter en kort flytt till en annan del av Augerums församling kommer famljen tillbaka till papersbruket 1833.

Utdrag ur husförhör 1829:
Källa:www.svar.ra.se

Vad som händer här är dock mycket oklart, för det finns ingen notis om att Mattis dör eller försvinner, men efter 1834 är han som bortblåst och kyrkoarkiven går inte att följa längre.

Oavsett Mattis öde, så finner Gertrud den unge drängen Gustaf vid bruket, och de skapar ett liv tillsammans. Kanske är det p.g.a. Mattis oklara öde som jag heller inte har lyckats hitta något giftermål mellan Gertrud och Gustaf...?

Gertrud följer sedan Gustafs när han rycker in som Kronobåtsman, och det är hon som tar hand om barnen och familjen under de stränga åren då Gustaf blir avskedad och hamnar på straffkommendering på Karlsborg. Hon är tvungen att flytta in med barnen på fattighuset i väntan på att Gustaf ska komma tillbaka från Karlsborg, och där blir familjen kvar tills dess att alla barnen lämnat boet. 1866 flyttar Gustaf och Gertrud in till staden, och de verkar hålla tät kontakt med sina barn.

Tre år efter flytten till Karlskrona dör Gertrud under ett besök hos ett av barnen i Jämjö, och det är oklart om hon även begravs där, eller om kroppen transporteras till Karlskrona.

Utdrag ur Dödboken 1869:

Källa:www.svar.ra.se
Dödsorsak: "Bröstlidande enligt uppgift"

/Sofie

1 kommentar:

  1. Hej
    Läste din blogg då jag letade efter bilder och kanske skrivna artiklar o mitt barndomshem där jag växte upp. Barndomshemmet är Mariefors f.d pappersbruk, har även varit fabrik att tillverka sågklingor samt vackra kopparurnor. Mariefors (endast patronbostaden) köptes av min Mormor och morfar på 1930 talet då min mamma var 17 år gammal. Hon var ensambarn. 1945 gifter hoon sig med min far och övertar Mariefors. Huset var i vår ägo till 1999 då det såldes då min far som då var änkling inte orkade med den stora fastigheten på 20 rum. Mariefors ligger mig så varmt om hjärtat och där växte jag upp med mina 5 syskon. Själva bruket revs under sena sextiotalet , vi hyrde ut tjänstebostäderna som bestod av tre lägenheter i länga tillhörande pappersbruket. Kan mejla över bilder om du vill. Väldigt intressant att läsa. Mvh Annmarie Magnusson //Karlskrona

    SvaraRadera