Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 25 juli 2011

Carl Erik Thunander, Folkskolelärare

Carl Erik Thunander, Folkskolelärare, son till Carl Fredric Thunander och Christina Maria Berggren.

Barn (med Catharina Pehrsdotter):
Carl Axel (1849)
Christina Eugenia Leontina (1850)
Märtha Catharina Eleonora Helena (1852)
Anna Engla Charlotta (1853)
Lovisa Augusta (1855)
Erik Ludvig (1857)
Carl Axel (1857)
Hedda (Hulda) Maria (1858)
Carl Samuel Robert (1861)

1819.12.06 Födelse Hällefors Församling, Örebro Län Källa: Fs Födelsebok 1818/79
1819.12.08 Dop Hällefors Fs, Örebro Län Källa: Ibid
1819 Hemort Klockaregården, Hyttbacken, Hällefors Fs, Örebro Län Källa: Husförhörslängder 1816/3 a
1830 Notis Anges som "Sjuklig" i husförhörslängden Källa: Husförhörslängd 1830/11
1844.08.19 Inflytt/Hemort Stockholm Källa: Husförhörslängd 1840/12 b (Hällefors)
1845.09.24 Inflytt/Hemort Klockaregården, Hyttbacken, Hällefors Fs, Örebro Län Källa: Ibid
1847 Inflytt/Hemort Lindesbergs Landsförsamling Källa: Fs Inflyttningslängd 1847
1848.09.24 Lysning till Catharina Pehrsdotter, Lindesberg, Örebro Län Källa: Fs Vigselbok 1848/50
1848.10.29 Äktenskap med Catharina Pehrsdotter , Lindesberg, Örebro Län Källa Ibid
1848 Sysselsättning Orgelnist/Elev Folkskollärare Källa: Husförhörslängd Wg 1848/10
1848 Hemort Wedevåg, Lindesbergs LandsFs, Örebro Län Källa: Ibid
1861 Hemort Ö Bohrs, Bruket, Lindesbergs Fs, Örebro Län Källa: Husförhörslängder 1861/1356
1863.12.03 Död Ö Bohrs, Bruket, Lindesbergs Fs, Örebro Län Källa: Fs Dödbok 1863/174
1863.12.06 Begravning Lindesbergs Fs, Örebro Län Källa: Ibid

Utdrag ur födelsebok 1819:
Källa: www.svar.ra.se

Dopvittnen: V. Nästorn Eric Bernlind, (?) A.P. Lenander (?) Olof (?) Hustru Stina Olsdotter. (?) Jon Persson hustru Catharina Nilsdotter på Hyttbacken, BergsSigge Göransson i Lången(?) Jungfru Johanna Svensdotter ifr. Hyttebacken

Carl Erik hade en tvillingbror, Jacob Fredrik. Detta kanske förklarar lite anlag till tvillingar för hans egen del senare i livet. Tvillingbrodern avled 1821, och Carl Erik anges som sagt som sjuklig i husförhörslängden. Det är svårt att veta vad som kan ha varit fel med tvillingarna och senare med Carl Erik, och även om denna "sjuklighet" har något att göra med att så många av Carl Eriks barn också blir sjuka och dör tidigt? Möjligen någon form av ärftlig sjukdom.

Jag har inte hittat någon utflyttningsattest för när Carl Erik beger sig ett år till Stockholm 1844/45, (registren går inte så långt tillbaka i Hällefors), så därför kan jag heller inte följa honom i Stockholm. Carl Erik var närmare 25 år gammal när han gav sig av, och jag gissar att han utbildade sig på något sätt. Antingen till orgelnist, eller att han tog det första steget till att bli folkskolelärare.

Utdrag ur vigselbok 1848:
Källa: www.svar.ra.se
Närvarande: GM Brudens närmaste släkting, svågern Anders Janson, N(?) Snyggan, närvarande. Brudens föräldrar Per Jansson och Maria Ersdotter döde.

Utdrag ur husförhörslängd 1851:
Källa: www.svar.ra.se
Här kan man se att flera av Carl Eriks barn dött under en relativt kort period. Jag känner en djup beundran för denna familj som fortsatte att skaffa barn efter barn trots att så många dog. Annars hade ingen av oss som lever i släkten nu funnits - Carl Samuel Robert Thunander som vi härstammar från var sista barnet i familjen, född knappt två år innan Carl Erik dog. Eller så var det bara avsaknandet av preventivmedel som gjorde att det kom barn efter barn. med tanke på att Carl Erik är uppvuxen i en kyrklig familj så kan det här med fortplantning vara något som lades helt i Guds händer...

Utdrag ur dödbok 1863:
Källa: www.svar.ra.se
Dödsorsak: Magkräfta. Carl Erik blev nästan 54 år gammal. Han begrovs på vad som skulle varit hans 54-årsdag,

Carl Eriks livsberättelse är min första stora överraskning i släktforskningen denna omgång. Jag har sedan första början trott att jag haft ett bra grepp om släkten Thunander, men det visar sig att jag har haft felaktiga uppgifter, och sökt och registrerat information om mängder av "släktingar" bakåt i leden som nu alltså visar sig inte alls höra till vårt släktträd!

Jag har haft Carl Erik registrerad som son till en Johan Thunander i Västerås, men det stämmer alltså inte. En Carl Erik som föddes i Västerås till Johan Thunander och Elisabeth Norberg föddes 1811, och det är inte samma födelseår som jag fått fram i husförhörslängderna när jag nu med säkerhet kunnat lokalisera Carl Erik och hans barn med Catharina. Det gjorde att jag blev nyfiken och lusläste kyrkböckerna för Carl Eriks senast uppgivna hemort - Hällefors, och då fick mysteriet sin lösning. Rätt Carl Erik är född och uppvuxen i Hällefors, inte i Västerås. Så det betyder att jag har en hel massa nytt detektivarbete framför mig eftersom en hel gren av familjeträdet nu måste revideras! Spännande!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar